Na szczęście istnieją rowery, które łączą możliwość jazdy poza drogami utwardzanymi, z szybkością na asfalcie i z nieuciążliwością podczas jazdy np. po parkowych alejkach. Mowa jest o rowerach crossowych. Ten artykuł będzie o tym- jaki rower crossowy kupić ? Aby kupić taki rower dobrze i mądrze na pewno warto zwrócić na pewne elementy uwagę. Zacznijmy od tego, że rower crossowy, żeby najbardziej był komfortowy, musi być dobrze dobrany, jeśli chodzi o rozmiar, więc zaczynamy od tematu ramy. Rama w rowerze to rzecz najważniejsza. Rower crossowy jak wspomniałem, ma być głównie komfortowy. W związku z tym zwracamy uwagę na odpowiednią pozycję za kierownicą oraz dobór rozmiaru ramy do naszego wzrostu, by czuć się przede wszystkim bezpiecznie. Najczęściej coraz więcej producentów wprowadza na rynek rowery również te bardziej zaawansowane w ramach damskich, czyli niezależnie od tego, jaki mamy budżet i wymagania jest już szansa, żeby sobie znaleźć rower z ramą damską lub męską. Te rowery z ramami damskimi współczesne również się zmieniły od tego, co było przed laty, wiele tych najprostszych modeli ma jeszcze ramy w stylu klasycznym gdzie ta główna rura coraz bardziej opada. Coraz częściej rowery damskie niewiele różnią się od modeli męskich przynajmniej na pierwszy rzut oka. Te ramy mają oczywiście nieco niżej poprowadzoną górną rurę ramy, ale nie jest to tak nisko, jak w klasycznych ramach damskich. Wszystko dlatego, że dzięki takiemu wstawieniu górnej rury ramy możemy zachować większą sztywność ramy no i ten rower nie traci na właściwościach jezdnych w stosunku do modelu męskiego. Co jest jeszcze ważne, jeżeli chodzi o ramę naszego roweru? Oczywiście rower musi mieć taki rozmiar, żeby dało się na niego bezpiecznie wsiąść i podczas zsiadania z niego, żeby był jeszcze zapas miejsca kroku. Czyli na ogół, aby ten rower nie przeszkadzał nam w sytuacji jakiejś potrzeby, nagłego zeskoczenia, zejścia z roweru- musi być bezpiecznie. Pozycja za kierownicą w tego typu rowerze powinna być wyprostowana, czyli powinniśmy siedzieć mniej więcej jak na krześle. Wiele modeli ma oprócz tego, że ma komfortową geometrię ramy, ma również takie elementy jak regulowany wspornik kierownicy. Ma to swoje wady i zalety- jeżeli chodzi o plusy, na pewno pomaga w zajęciu jeszcze bardziej wyprostowanej pozycji za kierownicą. Jeżeli chodzi o minusy na dłuższą metę, potrafi być uciążliwy, bo z czasem lubi łapać luzy, a jeżeli ich nie łapie to wszystkie, śrubki się zapiekają. W praktyce ten regulowany wspornik przestaje nam działać. Jeżeli chodzi jeszcze o samą ramę tego roweru, to warto zwrócić jeszcze uwagę czy nasz rower ma wszystkie elementy, które podnoszą funkcjonalność roweru. W rowerach krosowych jest to szczególnie ważne. Wiele osób do tego typu rowerów chce zamontować błotniki, bagażnik i podobne elementy. Także zwróćmy uwagę, żeby nasz rower crossowy miał w ramie przynajmniej dwa mocowania do koszyków na bidon, mocowanie do bagażnika i żeby miał mocowanie do błotników. Mamy już ramę i powinniśmy przejść do doboru właściwych kół. Myślę, że kwestię kół pozostawię na następny artykuł. Jeżeli masz wątpliwości, udaj się do sklepu i zapytaj osoby, które znają się na modelach rowerów omawianych w powyższym tekście.