Matematyka to przedmiot, który sprawia problemy naprawdę wielu uczniom. Wiele osób po prostu nie ma zdolności w tym kierunku, podczas gdy dla innych nie ma nic łatwiejszego – ani przyjemniejszego – niż żonglowanie liczbami we wszystkich kierunkach. Na szczęście wszystkiego da się w życiu nauczyć, zwłaszcza, gdy znajdzie się dobrego nauczyciela i dużo samozaparcia. A przede wszystkim, należy nieustannie ćwiczyć, tak aby rozwijać swój umysł. Przy regularnych ćwiczeniach nawet najtrudniejsze dziedziny nauki stają się łatwiejsze do zrozumienia.
Spośród wielu standardowych zadań, jakie są rozwiązywane podczas lekcji matematyki, na pewno łatwo natknąć się na zadania sformułowane w taki sposób – jakie jest pole kwadratu o obwodzie 64 cm? Choć dla osób, które lubią matematykę, zadanie to może wydawać się proste, zawsze znajdą się osoby, które mogą potrzebować nieco więcej zachęty, aby się zabrać za tego typu problemy matematyczne.
W przypadku tego zadania zawsze trzeba wziąć pod uwagę to, jakie dane można wyczytać z samej treści. Otóż treść tego zadania daje nam dwie informacje. Po pierwsze, do czynienia mamy z kwadratem. Po drugie, wiemy, że jego obwód wynosi 64 cm.
Wiedząc, że zadanie dotyczy kwadratu, należy przypomnieć sobie to co wiadomo o kwadratach. Otóż jest to figura, która ma cztery boki i wszystkie te boki mają tę samą długość. Oznacza to, że aby dowiedzieć się jaką długość ma każdy bok kwadratu, należy podzielić wartość jego obwodu przez cztery.
Krótkie równanie pokazuje więc, że każdy bok tego konkretnego kwadratu ma długość 16 cm. Mając tę informację, można przejść do dalszej części zadania, która daje ostateczną odpowiedź na zadane w treści pytanie. A mianowicie, zadanie wymaga odpowiedzi na pytanie o pole tego kwadratu. Odpowiedź ta wymaga przypomnienia sobie wzoru na pole kwadratu. Otóż wzór ten to nic innego jak długość boku do kwadratu. Należy więc wziąć znaną już długość boku tego kwadratu i podnieść tę wartość do kwadratu. Odpowiedź na zadanie wynosi zatem, że pole tego konkretnego kwadratu wynosi 256 centymetrów kwadratowych.
Przy podawaniu odpowiedzi warto zwrócić uwagę na zachowanie odpowiednich jednostek. Jeżeli ktoś popełni błąd i wpisze, że odpowiedź brzmi 256 centymetrów, może stracić cenne punkty na maturze lub innych egzaminach. Z uwagi na to, że oficjalnie przeprowadzane egzaminy są oceniane według bardzo sztywnych i rygorystycznych kluczy odpowiedzi, niestety nie ma szansy, że ktoś uzna taki drobny błąd za wynik nieuwagi, nie zaś za niewiedzę. Jednakże jeżeli ktoś zachowa spokój i będzie pilnował wszystkich szczegółów, bez problemu poradzi sobie z takimi, jak i znacznie trudniejszymi zadaniami, jakie można spotkać na testach. Podstawą jest zatem zawsze odczytywanie danych, jakie są przedstawiane w zadaniu, a następnie łączenie je w spójną całość, z której można wyczytać to, jaki powinien być kolejny krok ku rozwiązaniu. Przy odrobinie praktyki każdy bez problemu może się nauczyć schematu rozwiązywania tego typu problemów matematycznych.