Mamy różne rodzaje opon. Opony do użytku na co dzień, mamy też opony, które są głównie tuningowe. Kupując samochód używany, jeżeli felga jest dosyć duża, sprawdźmy wszelkie końcówki drążków. Należy także sprawdzić, jak jest wyeksploatowane zawieszenie, ponieważ często jest tak czym większa felga i niższa opona tym zawieszenie samochodu jest wrażliwe na uszkodzenia, a szczególnie na naszych Polskich drogach. W niniejszym tekście postaram się przybliżyć temat felg- jakie felgi wybrać do naszego czterokołowca? Mamy oponę typu slik, czyli oponę do użytku torowego. W dużej mierze bezpieczeństwo zależy od kół. Mogą to potwierdzić wszyscy, którzy wpadli w poślizg w najmniej pożądanym momencie. Wyróżniamy opony zimowe, letnie i wielosezonowe. Każda z tych mieszanek w oponie różni się od siebie. Opony letnie mają mieszankę nieco twardszą, w przypadku opon zimowych są to opony bardziej miękkie- dlatego, kiedy przychodzi mróz i zima to opona zyskuje swoje właściwości. Nie zaleca się, aby użytkować latem opony zimowe. Niektórzy używają opon wielosezonowych, trzeba jednak pamiętać, że takie opony lepiej zachowują się w umiarkowanych warunkach, kiedy przychodzą warunki skrajne, typowo letnie bardzo gorące. Oponę możemy poznać po roczniku, jak i po jej bieżniku. Rocznik jest umieszczony na rancie opony i zapisywany jest w postaci tygodnia produkcyjnego i roku. Jakie felgi wybrać- stalowe czy aluminiowe ? Jeżeli zimą jeździmy w ciężkich warunkach, felgi się niszczą. Jeśli felgi mają się niszczyć to lepiej, żeby to były felgi stalowe, które są tańsze. Felgi aluminiowe zostawmy na lato, a stalowe możemy używać zimą. Dla dobrego dopasowania zwykle szerokość felgi jest minimalnie mniejsza od szerokości opony np. opona o szerokości 185 mm, najczęściej montowana jest na feldze o szerokości sześciu cali, czyli około 153 mm. Z szerokością felgi powiązane jest także jej odsadzenie. Oznaczenie to wyrażają odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi, czyli osi symetrii- wartość podaje się w milimetrach. Im odległość ta jest mniejsza, tym bardziej felgi wystają na zewnątrz. Wyższe wartości odsadzenia przesuwają koło bardziej do wnętrza błotnika. Producenci aut dopuszczają zmianę rozstawu kół w zakresie około dwóch procent np. rozstaw kół 160 cm- pozwoli na zmianę odsadzenia o 16 mm, na każdą stronę. Przy założeniu, że szerokość felgi i rozmiar opon zostaną takie same. Czasami jednak w nadkolach seryjnie jest mało miejsca. Wówczas po zmianach odsadzenia i przy większym obciążeniu może pojawić się obcieranie kół o błotniki. Niewłaściwie dobrany offset może spowodować tarcia felgi o zacisk hamulcowy, dlatego przy planowanych zmianach odsadzenia koła należy bacznie przyjrzeć się odległości fabrycznej felgi od krawędzi nadkoli, zacisków hamulcowych i zawieszenia. Tabela przedstawia dopuszczalne wartości szerokości felg i opon według niemieckiego schematu. Co jeszcze warto wiedzieć o felgach ? Myślę, że główne elementy tematu doboru felg i opon zostały poruszone w powyższym tekście. Reasumując przy doborze opon oraz felg, należy sprawdzać dokładnie parametry tych elementów.