Liczby

Jestem matematykiem. W wolnych chwilach dorabiam też jako fizyk. To pokrewne przedmioty, a ja chcąc być bogaty biorę co się da. Jak jest w szkole jakiś wakat, to zawsze jestem pierwszy i biorę nadgodziny.
Uczę różnych tematów np. techniki różniczkowania, pochodną złożenia funkcji, pochodną funkcji odwrotnej, czy bardzo ciekawą pochodną drugiego i wyższych rzędów. Niektórzy mówią, że to nudne, ale ja bardzo lubię ciąg funkcyjny i szereg funkcji. Mam ucznia, który jest ewenementem na skalę światową. Wszystko wie o zbieżności punktowej, jednostajnej i o szeregu funkcyjnym. Ja ten temat wprost uwielbiam. Funkcja pierwotna, czyli całka nieoznaczona, całkowanie funkcji wymiernik to moje dziedziny, w których czuję się najlepiej.
Co ciekawe moja żona też ma umysł ścisły i zamiast do kina, czy na lody, idziemy do biblioteki rozwiązywać różne zadania z tematu warstw podprzestrzeni liniowych, układów niezależnych, baz punktowych, przekształcenia afinicznego, odpowiadającego im przekształcenia liniowego. Bardzo lubimy to robić. Po prostu nas to cieszy.
Na jutro muszę się przygotować szczególnie, bowiem mam lekcje z samymi prymusami.
Na pierwszej lekcji będą tematy o przekształceniach przestrzeni euklidesowych zachowujących iloczyny skalarne, izomorfizmach przestrzeni euklidesowych.
Na drugiej lekcji zadaje uczniom pytanie, jakim liczbom odpowiadają punkty zaznaczone na osi?
Na trzecie lekcji będzie trochę trudniej, ponieważ tematem będą formy dwuliniowe, formy symetryczne, macierz formy dwuliniowej w bazie, zależność od bazy, kongruencja macierzy.
Na czwartej lekcji omówimy grupy, grupy abelowe, podgrupy np. grupy permutacji, grupy liniowe, grupy przekształceń. grupy cykliczne, rząd elementu, rząd grupy. warstwy grupy względem podgrupy, indeks podgrupy, twierdzenie Lagrange’a i zastosowania.
Na piątej lekcji zajmiemy się produktami dwóch grup, charakteryzacją wewnętrzną produktu. To fajny temat, gdzie rozkład skończonej grupy cyklicznej na produkt grup cyklicznych o rzędach względnie pierwszych wiążę się z podgrupami elementów torsyjnych.
Na szóstej lekcji porozmawiamy znowu o liczbach zaznaczonych na osi i wyjaśnię tym młokosem, że są to: A 9, B 13, C 14, D -8 i podobne…
Między szóstą, a siódmą lekcją mam przeważnie przerwę na śniadanie. Lecę więc do baru naprzeciwko najczęściej zamawiam rosół, cztery kotlety mielone, kaszę gryczaną i na surówkę całą pekińską sałatę. Do tego wypijam jedne zimne piwko i wracam na uczelnię.
Na siódmej lekcji mam temat podstawowych konstrukcji grup, twierdzenia Lagrange’a i jego dowodów. Opisz elementy w grupie generowanej przez zbiór, udowodnię twierdzenia strukturalne dla grup cyklicznych, oraz twierdzenie strukturalne.
Tak zleci mój dzień na mojej uczelni, na nauce uczniów, którzy przyszli tu, aby zostać w przyszłości matematykami. Wieczorem wraz z żoną omówimy wszystkie tematy, bo to dla nas chwila odprężenia i chwila cudownego relaksu.
Dwa umysły ścisłe to bardzo fajny i ciekawy związek. Polecam wszystkim z całego serca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *