Bieżnik w nowej oponie.

Bardzo ważną sprawą dotyczącą bezpieczeństwa jazdy w naszym samochodzie jest stan ogumienia, a dokładnie głębokość bieżnika. Powinniśmy to, co jakiś czas sprawdzać- jaki bieżnik ma nowa opona ? Jak się do tego zabrać? Mamy do tego celu przyrząd do badania głębokości bieżnika, który jest bardzo prosty w obsłudze- przykładamy go do krawędzi bieżnika i końcówkę wciskamy między zakończenia bieżnika, w rowek między nimi. Następnie odczytujemy wartość na skali, która widnieje na tym prostym w obsłudze urządzeniu. Skala nam pokazuje przykładowo, że ma 9 mm bieżnika, czyli jest to opona idealna. Oczywiście nie każdy może taki przyrząd przy sobie mieć. Jak można w prostszy sposób zbadać głębokość bieżnika. Zamiennikiem może okazać się moneta dwu groszowa. Po jej stronie z orzełkiem ustawiamy monetę tak, aby koroną orzełka monetę wsunąć między krawędzie bieżnika. Jeżeli widzimy całą koronę to znak, że należy taką oponę natychmiast wymienić. Jeżeli nie mamy takiej monety przy sobie, wystarczy wziąć zapałkę lub inny patyczek, który wciskamy pomiędzy krawędzie główne bieżnika, zaznaczamy i przykładając do linijki, możemy odczytać wynik. Pomiarów tego typu dokonujemy w różnych miejscach opony, aby stwierdzić czy równomiernie jest zużywany bieżnik. Jeżeli nie to trzeba się udać do warsztatu, żeby ustalić przyczynę, dlaczego tak się dzieje. Z reguły 1,6 mm jest dopuszczalną głębokością bieżnika. Natomiast nasi eksperci przy 3-4 mm należy taką oponę wymienić ze względu na to, że poniżej tej wartości jazda na takiej oponie staje się niebezpieczna i grozi to również tym, że zostaniemy ukarani mandatem karnym i zostanie nam zatrzymany dowód rejestracyjny przy kontroli drogowej policji. W przypadku opony przedniej taki pomiar jest dość prosty, ponieważ wystarczy stanąć na równej nawierzchni, skręcić koła w lewo i prawo- dokonać pomiaru. Każdy kierowca powinien przynajmniej dwa razy do roku przed każdą podróżą sprawdzić głębokość bieżnika w oponach. Możemy do tego wykorzystać wspomnianą monetę albo specjalne urządzenie. Możemy też wykorzystać suwmiarkę. Pamiętajmy o tym, żeby sprawdzać głębokość bieżnika w kilku miejscach na bieżniku, w kolejnych rowkach obwodowych poprzecznych. To wszystko nas ustrzeże przed popełnieniem błędu, gdy z jednej strony opona będzie niesymetrycznie zużyta. W przypadku gdy mamy do czynienia z nową oponą głębokość bieżnika może wynosić ponad 7 mm. Korzystając z monety dwu złotowej sprawdzamy czy cała złota obwódka chowa się w bieżniku. Jeżeli złota warstwa się chowa, oznacza to, że opona jest w dobrym stanie. Pamiętajmy o tym, że kodeks ruchu drogowego dopuszcza stosowanie opon, w których jest 1,6 mm bieżnika. Natomiast eksperci zgadzają się, że jest to o wiele za mało. Zarówno w oponach letnich i zimowych bieżnik powinien być znacznie grubszy. Należy pamiętać o tym, że głębokość bieżnika zapewnia nam lepsze parametry w oponie. Trzeba powiedzieć, że głęboki bieżnik zapewnia nam lepsze odprowadzanie wody w oponie letniej i zimowej. Gwarantuje nam to, że zjawisko poślizgu hydrodynamicznego pojawi się później- przy wyższej prędkości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here